Development of a Digital Marketing Strategy to Increase Market Share for Local Cosmetic Products

Authors

  • Dony Ari Nugroho Universitas Mercu Buana, Indonesia

Keywords:

Strategy, Digital Marketing, Local Cosmetic Products

Abstract

This research aims to understand the development of effective digital marketing strategies in improving the competitiveness of local cosmetic products in the digital market. The method used in this research uses qualitative research methods. Data collection to obtain information related to the topic was conducted through literature study. Through the evaluation of various strategies, including social media marketing, online advertising, SEO, and content marketing, this research highlights the importance of an integrated and customised approach to brand needs. The results show that implementing the right strategies can bring significant positive impacts, including increased brand visibility, consumer awareness, and sales of local cosmetic products. With a deep understanding of consumer preferences and the digital market environment, stakeholders in the cosmetics industry can take strategic steps to expand their market share and achieve long-term success in this rapidly changing environment.

References

Abdjul, F., Massie, J. D. D., & Mandagie, Y. (2022). Pengaruh Content Marketing, Search Engine Optimization Dan Social Media Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Mahasiswa Feb Unsrat Di E-Commerce Sociolla. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(3), 225–236.

Alwi, A., Rahmatsyah, H. W., & Hermina, N. (2022). Pengaruh search engine optimization, dan media sosial terhadap minat beli melalui e-service quality di e-commerce pada masa pandemic covid-19. FORUM EKONOMI: Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 24(2), 346–354.

Ariasih, M. P., Iswahyudi, M. S., Hansopaheluwakan, S., Azman, H. A., Hidayat, C., Erwin, E., Waty, E., Nurchayati, N., Munizu, M., & Afiyah, S. (2023). MARKETING MANAGEMENT: Best Strategies and Practices. PT. Green Pustaka Indonesia.

Azizah, L., Gunawan, J., & Sinansari, P. (2021). Pengaruh Pemasaran Media Sosial TikTok terhadap Kesadaran Merek dan Minat Beli Produk Kosmetik di Indonesia. Jurnal Teknik ITS, 10(2), A438–A443.

Chandra, C. N., & Sari, W. P. (2021). Pengaruh Content Marketing terhadap Customer Engagement (Studi Pada Akun Instagram LazadaID). Prologia, 5(1), 191–197.

Desi Jelanti, S. E., Ak, M., Yuliana, S. E., Ramadhaniyati, R., Noor, L. S., SE, M. M., Arfianto, A. Z., Gunawan, A., Alamsyah, S. E., & Triansyah, F. A. (2023). Ekonomi Mikro dalam Digitalisasi. Cendikia Mulia Mandiri.

Fadhilah, F., & Saputra, G. G. (2021). Pengaruh content marketing dan e-wom pada media sosial tiktok terhadap keputusan pembelian generasi z. INOVASI: Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Manajemen, 17(3), 505–512.

Fitriana, D. A. (2023). Pengaruh Kualitas Produk dan Social Media Marketing Terhadap Purchase Intention Konsumen Pada Produk Kosmetik Somethinc di Kota Salatiga. FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN ILMU POLITIK UNIVERSITAS DIPONEGORO.

Haasiani, N. (2023). Data Penjualan Kosmetik Wajah: Brand Lokal Kuat Bersaing. https://compas.co.id/article/data-penjualan-kosmetik/

Irawati, R., & Prasetyo, I. B. (2021). Pemanfaatan Platform E-Commerce Melalui Marketplace Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan dan Mempertahankan Bisnis di Masa Pandemi (Studi pada UMKM Makanan dan Minuman di Malang). Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN), 6(2), 114–133.

Lathifah, A., Rahmwati, U. N., Zanuba, S. A., Septiani, P. A., Andarini, S., & Kusumasari, I. R. (2024). Analisis Perencanaan dan Pengembangan Bisnis pada Produk Wardah. Economics And Business Management Journal (EBMJ), 3(01), 174–180.

Prahendratno, A., Aulia, M. R., Erwin, E., Setiawan, Z., Rijal, S., Rosdaliva, M., Ariasih, M. P., Adhicandra, I., & Rahmawati, E. (2023). STRATEGI BISNIS DIGITAL: Optimalisasi & Otomtisasi Sebuah Bisnis Menggunakaan Media Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Pramesthi, H. K., & Prasetyo, B. D. (2023). Pengaruh Terpaan Iklan Televisi Terhadap Brand Awarenes. Jurnal Ilmu Komunikasi UHO: Jurnal Penelitian Kajian Ilmu Komunikasi Dan Informasi, 8(1), 80–95.

Putri, E. M., Wahyudi, P. B., Zahro, S. A., Kirana, S. W., Hidayat, R., & Ikaningtyas, M. (2024). Meningkatkan Citra Merek Untuk Memperoleh Keunggulan Bersaing Melalui Perencanaan dan Pengembangan Bisnis Yang Efektif pada Produk Kosmetik. Economics And Business Management Journal (EBMJ), 3(01), 134–142.

Rudyanto, R. (2018). Pengaruh Pemasaran jejaring media sosial dan keterkaitan konsumen terhadap niat beli konsumen. Jurnal Manajemen Dan Pemasaran Jasa, 11(2), 177–200.

Sari, O. H., Rukmana, A. Y., Munizu, M., Novel, N. J. A., Salam, M. F., Hakim, R. M. A., Sukmadewi, R., & Purbasari, R. (2023). DIGITAL MARKETING: Optimalisasi Strategi Pemasaran Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Sugiana, N. S. S., & Musty, B. (2023). Analisis Data Sistem Informasi Monitoring Marketing; Tools Pengambilan Keputusan Strategic. Jutisi: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika Dan Sistem Informasi, 12(2), 696–708.

Tazkiya, A., & Faujiah, A. (2023). PERILAKU KONSUMEN DALAM KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK KOSMETIK HALAL MELALUI MEDIA DIGITAL. ICO EDUSHA, 4(1), 114–128.

Wasil, M., Isnanini, U. N., Arumningtias, A., Firmansyah, N., Aprisyah, W., & Mahendra, A. F. (2023). Optimasi Pemasaran Brand Lokal Melalui Platform E-Commerce. Jurnal Esensi Infokom: Jurnal Esensi Sistem Informasi Dan Sistem Komputer, 7(2), 93–97.

Wicaksono, M. A., & Maryana, D. (2021). Pengaruh Fenomena Tren Korean Wave Dalam Perkembangan Fashion Style Di Indonesia. Jurnal Sosial-Politika, 2(2), 74–85.

Yunefa, A., & Sabardini, S. E. (2021). Pengaruh kualitas produk, harga, dan iklan terhadap keputusan pembelian produk lipstik Emina di Yogyakarta. Cakrawangsa Bisnis: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(2).

Downloads

Published

2024-05-25