AN INNOVATIVE CONCEPTUAL MODEL FOR HUMAN RESOURCE MANAGEMENT IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS BASED ON THE UTILIZATION OF DIGITAL TECHNOLOGY

Authors

  • Harol Reflie Lumapouw Universitas Negeri Manado
  • Viktory Nicodemus Joufree Rotty Universitas Negeri Manado
  • Tinneke Evie Meggy Sumual Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.46799/ijssr.v4i10.1078

Keywords:

Human Resource Management, Digital Technology, Educational Institutions, Conceptual Model, Innovation

Abstract

Educational institutions are faced with new challenges and opportunities in human resource management (HR). This research aims to develop an innovative conceptual model in HR management in educational institutions by utilizing digital technology. This model is expected to increase the effectiveness of the management of educators and education personnel by strengthening their digital capabilities and aiding their adaptation to the rapidly evolving digital landscape. The novelty of the research lies in the innovative approach that integrates digital technology in HR within educational institutions, creating a more dynamic, flexible, and collaborative work environment in the education sector, which is still rarely fully adopted. The research offers a novel approach by addressing the gap in the field of HR, where the integration of digital tools in HR is still underdeveloped. It provides a dynamic and flexible framework that can serve as a foundation for future HR strategies in education, contributing to the modernization and digital transformation of educational institutions.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Jurnal Penelitian dan Pendidikan, 6(1), 974-980.

Alfansyur, A., & Mariyani. (2020). Seni mengelola data: Penerapan triangulasi teknik, sumber dan waktu pada penelitian pendidikan sosial. HISTORIS: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146-150.

Ambarwati, D., Wibowo, U., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2022). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173-184. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i2.43560

Armansyah, & Siregar, S. (2020). Analisis penerapan akuntansi sumber daya manusia sebagai aset pada lembaga filantropi. Dalam Prosiding Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS) (hlm. 601–606).

Arianto, O. D., & Susetyo, Y. A. (2022). Penerapan RESTful web service dengan framework Laravel untuk pembangunan sistem informasi manajemen sumber daya manusia. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika), 7(2), 522–532.

Fadhli, M. (2020). Implementasi Manajemen Strategik Dalam Lembaga Pendidikan. Continuous Education: Journal of Science and Research, 1(1), 11-23. https://doi.org/10.51178/ce.v1i1.7

Fajar, A. (2024). Strategi Pengembangan Karir Dalam Era Digital: Dampak Teknologi Pada Manajemen Sumber Daya Manusia. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 11609–11622. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.11938

Fajriyani, D. ., Fauzi, A. ., Devi Kurniawati, M. ., Yudo Prakoso Dewo, A. ., Fahri Baihaqi, A. ., & Nasution, Z. . (2023). Tantangan Kompetensi SDM dalam Menghadapi Era Digital (Literatur Review). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 4(6), 1004–1013. https://doi.org/10.31933/jemsi.v4i6.1631

Habibah, F.A., & Irwansyah, (2021). Era Masyarakat Informasi sebagai Dampak Media Baru. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(2), 350-363. https://doi.org/10.47233/jteksis.v3i2.255

Hartanto, C. F. B., Octavianus, S., & Paduppai, A. M. (2022). Kesiapan sumber daya manusia pendidikan dalam difusi inovasi teknologi informasi di lembaga pendidikan. In Prosiding The 13th Industrial Research Workshop and National Seminar (pp. 1412-1418). Bandung, Indonesia.

Hasibuan, A. T., & Prastowo, A. (2019). Konsep pendidikan abad 21: Kepemimpinan dan pengembangan sumber daya manusia SD/MI. MAGISTRA, 10(1), 26-50.

Ichsan, & Ali, A. (2020). Metode pengumpulan data penelitian musik berbasis observasi auditif. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan dan Pendidikan Musik, 2(2), 85-93. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v2i2.48

Lestari, E. A., & Nuryanti. (2022). Pentingnya kualitas sumber daya manusia dalam meningkatkan mutu pendidikan anak. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5), 3689-3694.

Luntajo, M., & Hasan, F. (2023). Optimalisasi potensi pengelolaan zakat di Indonesia melalui integrasi teknologi. Al-'Aqdu: Journal of Islamic Economics Law, 3(1), 14–28.

Meiske, J. A., & Rawis. (2024). Revolusi mental 4.0: Transformasi manajemen sumber daya manusia menuju kesejahteraan organisasional dalam lingkup dunia pendidikan. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(1), 2498-2507.

Novianto, E., Heri Ujianto, E., & Rianto, R. (2023). Keamanan Informasi (Information Security) Pada Aplikasi Sistem Informasi Manajemen Sumber Daya Manusia. Rabit : Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Univrab, 8(1), 10-15. https://doi.org/10.36341/rabit.v8i1.2966

Norliani, N., Sari, M. N. ., Safarudin, M. S. ., Jaya, R. ., Baharuddin, B., & Nugraha, A. R. . (2024). Transformasi Digital Dan Dampaknya Pada Organisasi: Tinjauan Terhadap Implementasi Teknologi Informatika. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 10779–10787. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.31987

Nugrahanti, T. P., Puspitasari, N., Andaningsih, I. R., & Soraya, Q. F. E. (2023). Transformasi Praktik Akuntansi Melalui Teknologi: Peran Kecerdasan Buatan, Analisis Data, dan Blockchain dalam Otomatisasi Proses Akuntansi. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan West Science, 2(03), 213–221. https://doi.org/10.58812/jakws.v2i03.644

Nurnaningsih, A., Norrahman, R. A., Muhammadong, & Wibowo, T. S. (2023). Pemberdayaan sumber daya manusia dalam konteks manajemen pendidikan. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 221–235.

Pahira, S. H., & Rinaldy, R. (2023). Pentingnya manajemen sumber daya manusia (MSDM) dalam meningkatkan kinerja organisasi. COMSERVA: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 3(3), 810-817.

Pratama, A., Sari, M., Faiza, M., Badwi, & Anshori, A. M. (2023). Pengaruh artificial intelligence big data dan otomatisasi terhadap kinerja SDM di era digital. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen, 2(4), 108–123. https://doi.org/10.55606/jupiman.v2i4.2739

Puspita, S., & Nurhalim, A. D. (2021). Pentingnya analisis kebutuhan pelatihan untuk pengembangan sumber daya manusia dalam organisasi. Jurnal Ilmu Komputer dan Bisnis (JIKB), 12(2a), 104-110

Siregar, I., Mukhtar, M., Anwar, K., MY, M., & Munte, R. S. (2024). Dampak transformasi digital terhadap prestasi kerja dan keunggulan bersaing di sekolah berbasis Islam terpadu. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 8644–8655. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.30386

Syafrizal, A. P., Pratama, D. Y., Hasna, N., Fauziah, S., & Sikki, N. (2024). Peranan manajemen sumber daya manusia dalam menghadapi tantangan dunia pendidikan di era society 5.0 pada Pondok Pesantren Siti Fatimah Kota Cirebon. Jurnal Manajemen Sistem Informasi, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.12345/jmsi.v2i1.1234

Tahar, A., Setiadi, P. B., & Rahayu, S. (2022). Strategi pengembangan sumber daya manusia dalam menghadapi era revolusi industri 4.0 menuju era society 5.0. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12380-12394.

Tiffani, I. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Literasi Digital Terhadap Preferensi Bank Digital. MBIA, 22(1), 152–167. https://doi.org/10.33557/mbia.v22i1.2039

Downloads

Published

2024-10-23