DEVELOPING A COMPETITIVE REWARD SYSTEM TO ATTRACT QUALIFIED TEACHERS

Authors

  • Viktory N.J. Rotty Universitas Negeri Manado
  • Tinneke Sumual Universitas Negeri Manado
  • Harol Lumapouw Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.46799/ijssr.v4i10.1069

Keywords:

qualified, competitive, educators

Abstract

The quality of education plays an important role in determining educational outcomes, as competent and dedicated educators are able to provide effective teaching, motivate students, and help them reach their full potential. However, in many countries, including Indonesia, there are still challenges in attracting and retaining quality educators. Therefore, it is important for educational institutions to formulate a reward system that is not only financially competitive, but also includes non-financial aspects that can improve the satisfaction and motivation of educators. This study employs a descriptive qualitative approach. Data collection was conducted through a literature review, focusing on relevant written sources such as books, journal articles, research reports, theses, and dissertations. Data analysis was conducted using triangulation to compare and confirm information from various sources, providing a more comprehensive and reliable understanding of the topic being studied. The results show that the development of a competitive reward system is critical to attracting quality educators, who are key to improving the quality of educational education. Education institutions can create an atmosphere that supports the improvement of teaching quality and education as a whole by implementing a balanced reward system and considering feedback from educators.

References

Al Fawaz, A. H. S. (2024). Penerapan kriteria penilaian prestasi kerja dalam peningkatan profesionalisme tenaga kependidikan. Jurnal Pendidikan Indonesia (JOUPI), 2(2), 169–179. https://doi.org/10.62007/joupi.v2i2.327

Al Qosam, A. H. (2023). Imbalan mengajar dalam perspektif Islam: Studi hadis Nabi Muhammad SAW dan pandangan ulama. Ngaji: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 3–12.

Alfansyur, A., & Mariyani. (2020). Seni mengelola data: Penerapan triangulasi teknik, sumber dan waktu pada penelitian pendidikan sosial. HISTORIS: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146-150.

Amaliya, M., Magfiroh, N., & Salman Ghifari, M. (2024). Sistem Remunerasi dalam Meningkatkan Kinerja Pendidik di SMPN 39 Surabaya. Jurnal Pendidikan Transformatif, 3(2), 1–15. https://doi.org/10.9000/jpt.v3i2.1620

Antari, N. N. W., & Puspawan, D. K. H. (2021). Manajemen sumber daya manusia untuk mencapai pendidikan yang berkualitas di Sekolah Dasar Negeri 2 Baha Badung. INNOVATIVE, 1(2), 620-628.

Budiastuti, P., Soenarto, S., Muchlas, M., & Ramndani, H. W. (2021). Analisis tujuan pembelajaran dengan kompetensi dasar pada rencana pelaksanaan pembelajaran dasar listrik dan elektronika di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1), 39–48.

Carolina, C. Y., Supriyadi, S., & Susianto, S. (2024). Tinjauan Yuridis Status Hukum Tenaga Guru Honorer Sebagai Aparatur Sipil Negara (ASN) Dalam Peraturan Perundang-Undangan yang Berlaku. SEIKAT: Jurnal Ilmu Sosial, Politik Dan Hukum, 3(4), 327–334. https://doi.org/10.55681/seikat.v3i4.1392

Eliza, D., Sriandila, R., Fitri, D. A. N., & Yenti, S. (2022). Membangun Guru yang Profesional melalui Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Penerapan Profesinya. Jurnal Basicedu, 6(3), 5362–5369. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2878

Elviadmi, M. N. ., Handayani, D. ., & Rissi, D. M. . (2022). Analisis Pengaruh Penghargaan Finansial, Pertimbangan Pasar Kerja, Lingkungan Keluarga Dan Fleksibilitas Kerja Terhadap Minat Menjadi Akuntan Publik (Studi Empiris Mahasiswa Akuntansi Perguruan Tinggi Negeri Di Kota Padang). Accounting Information System, Taxes and Auditing Journal (AISTA Journal), 1(2), 150–164. https://doi.org/10.30630/aista.v1i2.17

Gumsi, P. E., & Jamilus. (2024). Sistem pemberian imbalan dalam pendidikan Islam. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(2), 2365–2375. http://doi.org/10.54373/imeij.v5i2.1029

Hartini, H., Rahmawati, R., & Asmin, E. A. (2021). Motivasi, komitmen organisasi, kompetensi dan dampaknya terhadap kinerja guru. Jurnal Manajemen (Edisi Elektronik), 12(1), 52–65. https://doi.org/10.32832/jm-uika.v12i1.3950

Hidayati, A. N. (2022). Pentingnya kompetensi dan profesionalisme guru dalam pembentukan karakter bagi anak usia dini. Jurnal Profesi Keguruan, 8(1), 1-9.

Huda, M. (2024). Peran manajemen rekrutmen tenaga pendidik dalam meningkatkan mutu pendidikan sekolah menengah. ADIBA: Journal of Education, 4(4), 580–587.

Jamil, S. (2023). Analisis relevansi pendidikan nasional dan pendidikan Islam. Wistara: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 4(2), 111-120. https://doi.org/10.23969/wistara.v4i2.10720

Kurniasari, A. D., Pratama, A. I., & Shalihah, N. M. (2023). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di MTsN Kota Tegal. EduCurio: Education Curiosity, 1(2), 638–644.

Maisaroh, A., & Untari, S. (2024). Transformasi Pendidikan Karakter Melalui Kebijakan Pemerintah Di Indonesia Menuju Generasi Emas 2045. Jurnal Kebijakan Pemerintahan, (Nomor 1), 18-30. https://doi.org/10.33701/jkp.v0iNomor 1.4347

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40.

Mubarokah, L., Azizah, U. N., Riyanti, A., & Nugroho, B. N. (2021). Pentingnya inovasi pendidik untuk meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Ilmiah: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(9), 1349-1358. https://doi.org/10.47387/jira.v2i9.224

Muizzuddin, M. (2019). Pengembangan Profesionalisme Guru dan Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 7(1), 127–140. https://doi.org/10.24090/jk.v7i1.2957

Nur, H. M., & Fatonah, N. (2022). Paradigma kompetensi guru. Jurnal PGSD UNIGA, Fakultas Pendidikan Islam dan Keguruan, Universitas Garut, 1(1), 12-15.

Nurmalasari, I., & Karimah, D. Z. (2020). Peran manajemen SDM dalam lembaga pendidikan untuk meningkatkan mutu pendidikan. Managere: Indonesian Journal of Educational Management, 2(1), 33–44. https://doi.org/10.52627/managere.v2i1.57

Rompis, D., Sabijono, H., & Rondonuwu, S. (2023). Evaluasi penerapan PSAK 24 tentang imbalan kerja – imbalan kerja jangka pendek pada PT Bank Mandiri (Persero) Tbk. area Manado. LPPM Bidang EkoSosBudKum (Ekonomi, Sosial, Budaya, dan Hukum), 6(2), 1061-1068.

Sanga, L. D. ., & Wangdra, Y. (2023). Pendidikan Adalah Faktor Penentu Daya Saing Bangsa. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 5, 84–90. https://doi.org/10.33884/psnistek.v5i.8067

Somantri, D. (2021). Abad 21 pentingnya kompetensi pedagogik guru. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 18(02), 188-v195.

Susanto, P. C., Arini, D. U., Yuntina, L., Soehaditama, J. P., & Nuraeni, N. (2024). Konsep penelitian kuantitatif: Populasi, sampel, dan analisis data (Sebuah tinjauan pustaka). Jurnal Ilmu Multidisplin, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.38035/jim.v3i1.504

Thalib, N., & Haris, U. (2023). Implementasi Kebijakan Pendidikan Di Kabupaten Merauke (Analisis Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional). Jurnal Administrasi Karya Dharma, 2(1), 76–84. Retrieved from https://www.jurnal.stiakdmerauke.ac.id/index.php/jakd/article/view/46

Usman, S., Lasiatun, K., Kesek, M. N., Riatmaja, D. S., Papia, J. N. T., & B, A. M. (2023). Faktor yang mempengaruhi kinerja pegawai (Studi literatur manajemen sumber daya). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 10462–10468. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2.8016

Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896–2910. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i1.6187

Yudhistira, R., Rifki Rifaldi, A. M., & Jais Satriya, A. A. (2020). Pentingnya perkembangan pendidikan di era modern. In Prosiding Samasta: Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia (pp. 1-3).

Downloads

Published

2024-10-25